تفاوت تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک در چیست؟
تفاوت تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک در چیست؟
کسب و کار و تجارت معانی شان به هم نزدیک ست،پس مردم اغلب آنرا با هم اشتباه می گیرند.
لینک مقالات در حوزه آموزش کسب و کار اینترنتی و تجارت الکترونیک موفق
کسب و کار و تجارت معانی شان به هم نزدیک ست،پس مردم اغلب آنرا با هم اشتباه می گیرند.
تجارت ایده ای ست انتزاعی که به فعالیتهای خرید و فروش کالا و خدمات اشاره دارد، اما کسب و کار به معنای فیزیکی تری ست که می تواند تحت مالکیت یک فرد باشد. یک فرد می تواند صاحب و مالک یک کسب و کار باشد، اما قطعا نمی تواند مالک یک تجارت باشد. به طور مشابه یک شرکت با مشتریانش کسب و کار می کند.
فرق کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی:
کسب و کار الکترونیک:شامل به کارگیری فناوریهای جدید جهت برقراری ارتباطات زنجیره ای بین سازندگان، فروشندگان، عرضه کنندگان و کلا ارایه دهندگان کالا و خدمات از یک سو و خریدار و مصرف کننده و یا به طور کلی مشتری از سوی دیگر ست و نتیجه آن اتخاذ تصمیمهای بهتر، بهینه سازی کالا و خدمات، کاهش هزینه و گشودن کانالهای جدید است.
اما تجارت الکترونیک: به هر شکلی از نقل و انتقالات در تجارت اطلاق می گردد که در آن طرفین، بیشتر از طریق الکترونیکی با یکدیگر در تماس هستند تا از طریق نقل و انتقالات فیزیکی.
به عبارتی دیگر، تجارت الکترونیک زیربخشی از کسب و کار الکترونیک در سازمانها است، زیرا در کسب و کار الکترونیک، شکل الکترونیکی کلیه فرایندهای کسب و کار سازمان از قبیل تولید، تحقیق و توسعه امور اداری، مالی، مدیریت نیروی انسانی، پشتیبانی و تجارت مطرح است. در حالی که در تجارت الکترونیک تنها فرایند تجارت سازمان به صورت الکترونیک یک جزء بنیادی از کسب و کار الکترونیک به حساب می آید.
کسب و کار الکترونیک باعث می شود تا فرایندهای تجارت، روابط و دادوستد جهانی گردد. محیط تجاری شرکت، ممکن است، شامل یک شبکه جهت دسترسی به سازمانهای عمومی یا شبکه هایی که با محافظت خاص برای دسترسی افرادی خاص طراحی شده و یا حتی شبکه داخلی باشد که برای دسترسی افراد و کارمندان داخل شرکت طراحی شده است. کسب و کار الکترونیک تنها قراردادن یک صفحه شبکه ای نیست. بلکه محیط مدلهای تجاری اعم از تجارت با کارمندان، مشتریان، تامین کنندگان و شرکا است.
تعریف ۱:
تجارت الکترونیک= انجام هر گونه امور تجاری و بازرگانی از طریق شبکه جهانی اینترنت.
در یک تعریف دقیقتر:
تجارت الکترونیک= انجام معاملات از طریق شبکه،یا خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق فروشگاههای اینترنتی وب.
این امور می توانند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهای فیزیکی و غیر فیزیکی مانند محصولات غذایی یا نرم افزارهای کامپیوتری و ارائه خدمات به مشتریان مانند مشاوره های پزشکی یا حقوقی و یا دیگر موارد تجاری مانند تبادل کالا با کالا ، راه اندازی مناقصات و مزایدات باشد.
تعریف ۲:
سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی (OECD)، تجارت الکترونیک را چنین تعریف کرده است: « انجام تجارت کالاها و خدمات از طریق تار جهان گستر، چه آن دسته از کالاها و خدماتی که قابلیت ارایه و تحویل از طریق تار جهان گستر را دارند و خواه آنهایی که این قابلیت در آنها وجود ندارند» (Janathan Coppel 2000).
تعریف ۳:
در تعریفی دیگر تجارت الکترونیک خرید و فروش کالاها، خدمات و اطلاعات با استفاده از شبکههای رایانهای از جمله تار جهان گستر ارایه شده است. (Turban , 2002)
تعریف ۴:
« ونیستون کالاکاتا»(Whinston , Kalakata) تجارت الکترونیک را از چهار منظر زیر تعریف می کند:
1- دیدگاه ارتباطی:
تجارت الکترونیک= ارایه دهندة اطلاعات، محصولات, خدمات یا پرداخت از طریق خطوط تلفن، شبکههای رایانه ای و یا هر وسیلة الکترونیک دیگر.
2- دیدگاه فرایند کسب و کار:
تجارت الکترونیک= کاربردی از فناوری در خودکار کردن معاملات تجاری و جریان های کاری .
3 - دیدگاه خدماتی:
تجارت الکترونیک ابزاری است که علایق و خواستههای شرکتها، مشتریان و مدیریت را مخاطب قرار داده و اداره میکند، از هزینههای خدمات می کاهد، کیفیت کالاها را بهبود میبخشد و سرعت تحویل کالا را افزایش میدهد.
4- دیدگاه برخط:
تجارت الکترونیک= ظرفیتی برای خرید و فروش محصولات و اطلاعات,همچنین سایر خدمات پیوسته بر تار جهان گستر را فراهم میسازد.
واضح است که تجارت الکترونیک در بسیاری از زمینهها قابل توصیف ست. اما شاید مفیدترین توصیف آن با تجارت ارتباط پیدا میکند.
goodarzipour.persianblog.ir


باران بهفر هستم دانشجوی تجارت الکترونیک