نکاتی تکمیلی در رابطه با تصمیم برای موفقیت در کسب و کار
گذشته از مدل کسب و کارتان نکات زیر بسیار کوچک ولی اساسی هستند و با انجام دادن آنها میتوان مانع بسیاری از خسارتها شد...
لینک مقالات در حوزه آموزش کسب و کار اینترنتی و تجارت الکترونیک موفق
1- طلبهای خود را از کسب و کار های شریک خوتان وصول نمایید.
آیا کار ضروری تری در ابتدای سال کاری از رسیدگی کردن به این هست؟
کسب و کار های کوچک اغلب به مشتریان خود اجازه میدهند تا بدهیهای موقت خودشان را عقب انداخته و دیرتر از موعد پرداخت کنند. شاید یکی از دلایل آن عدم داشتن نیروی کافی در وصول مطالبات باشد. اما گاهی اوقات تنها دلیل آن در کمرویی مدیریت و عدم تمایل به درخواست پول است.
پس سعی کنید از این به بعد در هفته زمانی را به وصول و پیگیری طلب خود حاصل از فروش محصولات و خدمات به دیگران اختصاص دهید. پس از مدتی تأثیر آن بر کسبوکار خودتان مشاهده خواهید کرد.
2- کارکنانی را که موجب افت وضعیت کسبوکار شما هستند اخراج نمایید:
زمانی که اجازه میدهید یکی از کارکنان علیرغم داشتن کارایی پایین همچنان در فضای کسب و کار شما حضور و فعالیت داشته باشد، در عمل رفتهرفته اعتماد و قدرت خود بهعنوان یک رهبر را از دست میدهید. کارکنان دیگر هم از تلاش و زحمت مداوم خسته شده و این شکل کار کردن یک نیرو بر رفتار آنها تأثیر میگذارد.
به یاد داشته باشید که ادامه پیدا کردن این روند حتی میتواند موجب تأثیر گذاشتن این کارمند بر کارکنان خوب شما و درنهایت بر مشتریان و حتی از دست برخی از آنها شود. بنابراین، روزهای آغازین سال را بهعنوان فرصتی برای بازبینی کار نیروهای خود در سال گذشته و تصمیمگیری در مورد ادامه یا قطع همکاری آنها در نظر بگیرید.
3- مشکلات تیم بازاریابی و فروش خودتان در رابطه با پیگیری پیشنهادهای فروش را رفع نمایید:
هرگز اجازه ندهید سرنخهای شما (مشتریان بالقوه شما) بهراحتی از دست بروند. بنابراین حتماً زمانی برای برقراری ارتباط مجدد و پیگیری پیشنهاد خود به آنها، درگیر کردن آنها با برند خودتان و تعامل مجدد قرار دهید.
اگر راههای جدیدی برای پیگیری آنها پیدا کنید، بهزودی متوجه میشوید که قادر به فروش حجم بیشتری از محصولات خود به آنها بوده و همچنین آنها هم تبدیل به مشتریان وفادار شما میشوند.
4- هرماه سعی کنید یک استراتژی جدید بازاریابی را تست کنید
این یکی از کارهایی است که هرماه زمان و بودجهای کمی از بودجه کلی شمارا به خود اختصاص میدهد، اما نه در کوتاهمدت، بلکه در بلندمدت بازدهی بسیار بالایی برای شما ایجاد میکند. از این طریق میتوانید بهخوبی متوجه شوید که چه تکنیکهای جدید یا قدیمی وجود دارند که شما به آنها توجهی نداشتهاید، یا اینکه چه تاکتیکهایی برای شما اثربخش است و چه مواردی در حوزه شما کاربردی ندارد.
یکی از منابع بسیار مناسب برای اطلاع از این شیوهها، تجزیهوتحلیل دیگر کسبوکارها حتی از صنایع دیگر و یا حتی رقبا است.
5- خود را به برونسپاریعادت بدهید.
تلاشی برای استفاده از ابزار و فنّاوریهای جدیدی بکنید که برای حذف کردن امور روزمره، خستهکننده و وقتگیر کسبوکار شما ارائهشدهاند.
توجه داشته باشید که همیشه فرصتی برای حذف جریان کارهای تکراری و خودکار ساختن آنها در هر کسبوکاری وجود دارد که نتایج حاصل از آنها بسیار قابلتوجه است. فقط کافی است با باوری مثبت مبنی بر استفاده از فرصتها و فنّاوریهای موجود در اطراف خود برای خودکار سازی و بهصورت اتوماسیون درآوردن بسیاری از فعالیتها استفاده کنید.
6- جریان نقدی تان را کاملا مدیریت نمایید.
حتی کسب و کارهایی که از رشد مناسب و فروش قوی برخوردار هستند، همیشه با خطر داشتن بدهی بیشتر از میزان درآمد خود در یک یا دو ماه از سال روبرو هستند. خوشبختانه با تهیه یک طرح مالی بلندمدت که شامل 12 ماه سال است، در ابتدای سال و بروز رسانی آن برای ماههای باقیمانده از سال در پایان هرماه میتوانید به مقدار بسیار زیادی این خطر را برای کسبوکار خودتان کاهش دهید. در طی تدوین این برنامه به دنبال راههایی برای افزایش درآمد و کاهش هزینهها هم باشید. آیا وقت آن رسیده که در عرضهکنندههای مواد اولیه خود تجدیدنظر کنید؟ یا زمان آن رسیده درصدی بر قیمتهای فروش خود بی افزایید؟


باران بهفر هستم دانشجوی تجارت الکترونیک