معیارهای بازاریابی در کسب و کار اینترنتی
لینک مقالات در حوزه آموزش کسب و کار اینترنتی موفق
چگونه می توانم از بین میلیون ها کسب و کار اینترنتی رقیب، بینندگان سایت خود را افزایش دهم؟
داشتن وب سایت و بازاریابی برای یک کسب و کار اینترنتی دو مقوله ی به طور كامل متفاوت هستند. وب سایت مجموعه ای از سندها، تصویرها و فایل های گرافیكی است كه عموم مردم می توانند به وسیله ی اینترنت از آن استفاده كنند. این در حالی است كه برای بازاریابی کسب و کار در اینترنت، طراحی سایت باید به گونه ای باشد كه هدف های برخط(online) را تامین نموده و با در نظر گرفتن بازار هدف راه اندازی شود. علاوه بر این، بازاریابی کسب و کار در اینترنت، مشتمل بر تلاش برای دست یابی به بازار هدف کسب و کار اینترنتی برخط(online) جهت جلب توجه بینندگان به وب سایت، ترغیب آن ها به خرید محصولات و خدمات و ایجاد انگیزه در آنان برای بازگشت مجدد است.
وجود وب سایت به خودی خود پسندیده است. اما اگر كسی از وجود چنین سایتی باخبر نباشد، وجود آن بی مفهوم خواهد بود. مثل این است كه بروشور محصولات، كه به طرز عالی طراحی و چاپ شده، در كشوی میز مدیر فروش قرار داشته باشد. در طول سال های گذشته در مسئله ی طراحی وب سایت و شیوه های معرفی سایت تغییرات زیادی ایجاد شده است. در روزهای نخستین، بازاریابی در اینترنت بدین صورت بود كه شركت ها و سازمان ها، تمامی بروشورها، آگهی های تبلیغاتی، پست الكترونیك، بیانیه ی خبری و سایر موردهای مربوط به بازاریابی کسب و کار اینترنتی را جمع آوری كرده و در اختیار طراحان سایت قرار می دادند و پس از مدتی انتظار داشتند از این كار نتیجه ی مطلوب را به دست آورند.
با ادامه ی این روند، سازمان ها دچار نوعی بروشورگرایی شدند. آنها متوجه این امر شدند که برای موفقیت در عرصه ی بازاریابی در اینترنت، دیگر روش بروشورگرایی مورد قبول و با صرفه نیست. بلکه اگر یک سایت می خواهد در کسب و کار اینترنتی خود موفق باشد باید طراحی سایتش را بر اساس یكی از معیارهای زیر شکل دهد:
- هدف، چشم انداز و راهبرد سازمان از راه اندازی سایت چه بوده؟
- تعیین نیازها، خواسته ها و انتظارات از بازارهای هدف چگونه انجام خواهد شد؟
- چه محصولات و خدماتی در این بستر ارائه خواهد شد؟
- محصولات و خدماتی چگونه عرضه می شوند؟
- و البته معیار های اختصاصی دیگر که برای هر سایت می تواند متفاوت باشد.