مفهوم آموزش ی تجارت الکترونيک
|
تجارت الکترونيک
|
|
تکنولوژي اطلاعات (IT) روش کارکرد افراد، سازمان ها و دولت ها را دگرگون کرده و امور اقتصادي و اجتماعي و حتي طرز تفکر مردم را تغيير داده است. آموزش، بهداشت، صنعت و توليد، تجارت، بانکداري، خدمات و... همه و همه تحت الشعاع آثار و تغييرات اين تکنولوژي روز قرار گرفته اند. تکنولوژي اي که باعث ايجاد مشاغل جديد، صنايع نوين و خلاقيت هاي پياپي و تغييرات عمده در روش زندگي شده است. در بعد اقتصادي نيز "اهميت دست يابي سريع به اطلاعات صحيح" کليد پيروزي در عرصه رقابت جهاني محسوب مي شود.
|
ارتقاء بهره وري مهمترين مزيت و پيامد تجارت الكترونيك است. تجارت الکترونيکي با فراهم آوردن امکان عرضه اطلاعات و نيز دسترسي گسترده به اطلاعات تجاري از يک سو عملا قدرت رقابت و مانور توليدکنندگان (حتي خرد و کم سرمايه) و از سوي ديگر قدرت انتخاب مصرف کنندگان را به شدت افزايش داده است
استفاده از فناوريهاي الکترونيکي در انجام امور بازرگاني پيشينه اي نسبتا طولاني دارد. در حقيقت نياز به تجارت الکترونيکي از تقاضاهاي بخش هاي خصوصي و عمومي براي استفاده از تکنولوژي اطلاعات به منظور کسب رضايت مشتري و هماهنگي موثر درون سازماني نشات گرفته است.
تجارت الکترونيک
تجارت الکترونيکي در ساده ترين تعريف عبارت از يافتن منابع، انجام ارزيابي، مذاکره کردن، سفارش، تحويل، پرداخت و ارائه خدمات پشتيباني است که بصورت الکترونيکي و بدون استفاده از کاغذ انجام مي شود. لذا تجارت الکترونيک روشي است که براساس آن اطلاعات، محصولات و خدمات از طريق شبکه هاي ارتباطات کامپيوتري خريد و فروش مي شوند.
تجارت الکترونيک انجام کليه فعاليت هاي تجاري با استفاده از شبکه هاي ارتباطي کامپيوتري، بويژه اينترنت است. تجارت الکترونيک به نوعي تجارت بدون کاغذ است. بوسيله تجارت الکترونيک، تبادل اطلاعات خريد و فروش و اطلاعات لازم براي حمل و نقل کالاها با زحمت کمتر و تبادلات بانک با شتاب بيشتر انجام خواهد شد... شرکتها براي ارتباط با يکديگر، محدوديتهاي فعلي را نخواهند داشت و ارتباط آنها با يکديگر ساده تر و سريع تر صورت مي گيرد. ارتباط فروشندگان با مشتريان مي تواند به صورت يک به يک با هر مشتري باشد البته با هزينه نه چندان زياد.
کارشناسان 1955 - 1974 ميلادي را عصر پردازش الکترونيکي داده ها(EDP)، 1975 - 1994 را عصر سيستم هاي اطلاعاتي مديريت (MIS) و 1995 -2014 را عصر اينترنت (Internet) مي نامند. پس توسعه اينترنت و کاربردهاي تجاري آن، باعث تحولي اساسي در اين روند شده; به گونه اي که در روند تکاملي تجارت الکترونيک، مي توان ميان تجارت الکترونيکي سنتي و نوع اينترنتي آن تمايز محسوسي قائل شد.
تجارت الکترونيک را مي توان به سطوح مختلفي تقسيم بندي کرد. هر يک از ابعاد سه گانه اصلي تجارت، يعني محصول يا خدمات مورد مبادله، فرآيند فروش و تحول خدمات پس از فروش مي توانند از حالت فيزيکي و کاملا ملموس تا حالت الکترونيکي و نرم افزاري (يا اصطلاحا مجازي) تغيير نمايند . در حالتي که در تجارت سنتي هر سه عامل، فيزيکي و کاملا قابل لمس هستند. در تجارت کاملا الکترونيکي (بالاترين سطح تجارت الکترونيک) هر سه عامل حالت الکترونيکي دارند. ترکيبات گوناگون از حالت هاي فيزيکي و الکترونيکي سطوح مختلف تجارت الکترونيکي را شکل مي دهند. لذا تجارت الکترونيک مي تواند در تمام يا بخشي از مراحل چرخه تجاري(Cycle Business) بکار گرفته شود.
چرخه تجاري از موارد يافتن کالاها و خدمات متناسب با نيازها و يافتن راه هاي مبادله مورد توافق (جست وجو و مذاکره)، سفارش، حمل و پرداخت بها (اجراي توافق و پرداخت)، فعاليت هاي پس از فروش مثل گارانتي و خدمات پس از فروش تشکيل شده است. بنابراين تاثيرگذاري تجارت الکترونيک در تمام سطوح تجارت قابل لمس و بررسي است. از جمله: رقابت (Competition)، بازاريابي (marketing)، توزيع (bistridution)، خدمات و سرويس دهي (services) و فروش (sales).
ميزان پيشرفت تجارت الکترونيکي در مناطق مختلف جهان متفاوت است. مطالعات انجام شده نشان مي دهد که موفقيت تجارت الکترونيکي در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه پيشتاز به خاطر شرايط مناسب بسترهاي الکترونيکي در اين کشورهاست. بسترهاي الکترونيکي شامل فرصت هاي مبتني بر اينترنت، کيفيت زيرساخت هاي فناوري اطلاعات، فعاليت هاي دولت و درجه تسهيل تجاري است.
فوايد تجارت الکترونيک
تکنولوژي اطلاعات مي تواند مزيت هاي عمده اي ايجاد کند از جمله: توليد خرجي هاي مشابه با هزينه کمتر، توليد خروجي های بیشتر و با هزينه مشابه، توليد خروجي هاي مشابه با همان هزينه در زمان کمتر، توليد خروجيهاي مشابه با همان هزينه و همان زمان، همچنين تجارت الکترونيک موانع جغرافياي و تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از ميان بر مي دارد و باعث ارتقاي ارتباطات و گشودگي اقتصادي در سطح ملي و بين المللي مي شود.
تجارت الکترونيک طريق هدايت کسب و کار را تغيير مي دهد و بدين ترتيب باعث تبديل بازارهاي سنتي به شکل هاي جديدتر مي شود. در حالي که تجارت الکترونيکي و به خصوص نوع اينترنتي آن باعث ايجاد تغييرات چشمگير در شرايط رقابتي شده است. فرصت هاي جديدي براي جايگزيني کسب و کار، ايجاد مشاغل و فرصت هاي شغلي جديد در زمينه هاي مختلف ايجاد کرده است.
به طور کلي فوايد تجارت الکترونيک در قياس با تجارت سنتي عبارتند از: حضور در بازار به شکل "همه جا، همه کس، همه وقت" در زمينه معرفي و تبليغ محصول. استفاده از تجارت الکترونيک، به خصوص با استفاده از اينترنت، دچار محدوديت هاي موجود در تبليغات متعارف نبوده و در هر زمان در دسترس است و مي تواند براي هر گروه خاص مصرف کنندگان تغيير يابد.
تجارت الکترونيک کانال هاي معمول فروش را تغيير مي دهد و امکان فروش مستقيم و بدون واسطه محصولات و خدمات جديد را به بازارهاي استراتژي و تازه فراهم مي کند. فروش آني و روي خط (online) به مقدار زيادي هزينه هاي فروش و نياز به نيروي انساني را کاهش مي دهد. زمان عرضه کاهش مي يابد و محصولات جديد مي توانند به محض آماده شدن در معرض فروش روي خط قرار گيرند. خدمات پس از فروش به مشتري مي تواند با امکان خبرگيري سريع دو طرف از يکديگر و عرضه انواع خدمات به مشتري تسهيل و تکميل شود. ورود به بازارهاي جديد واستراتژيک بدون در نظر گرفتن مرزها ميسر است. ورود به بازارهاي جديد واستراتژيک بدون در نظر گرفتن مرزها ميسر است. فرصت هاي تجاري و شغلي جديدي به وجود مي آيد. قدرت تجزيه و تحليل کالا افزايش مي يابد بطوريکه اطلاعات بدست آمده از مشتريان براي توليد کالا هاي جديد يا تغيير در توليد کالا هاي قبلي مورد استفاده قرار مي گيرد. قدرت تجزيه و تحليل بازار افزايش مي يابد و شرکت مي تواند بر اساس اين تجزيه و تحليل استراتژي هاي فروش يا بازاريابي خود را در يک يا چند عرصه تغيير دهد.
محدوديت هاي تجارت الکترونيک
در مقابل تجارت الکترونيک مسائلي را با خود به همراه دارد و در صورتيکه براي آنها راه حل مناسبي اتخاذ نشود مي تواند ويژگي هايش را تحت الشعاع قرار دهد. از جمله سهولت در سرقت اسرار و رموز محرمانه کاري شرکتها، تبيين قوانين مالياتي دقيق، تبيين قوانين گمرکي دقيق آشنايي با قوانين کشورها و کلاهبرداري از طريق کارتهاي اعتباري.
علاوه براين تمام کالاها به طور صددرصد قابل ارائه وفروش از طريق اينترنت نيستند. هرچه براي انتخاب محصولات و خدمات به حواس لامسه، بويايي و چشايي نياز بيشتري باشد، امکان خريد الکترونيکي آن کمتر خواهد بود، در حالي که حواس بينايي و شنوايي از طريق رسانه هاي الکترونيکي قابل انتقال مي باشند. بسياري از مشتريان ممکن است به دلايل مختلف خريد الکترونيکي را نپذيرند. اما در مقابل، بسياري از مشتريان به منافع و مزاياي روش هاي جديد و آسان خريد واکنش مثبت نشان خواهند داد.
با توجه به محبوبيت گسترده اينترنت دور نماي تجارت الکترونيکي به شدت تقويت شده و از آنجا که اينترنت توانسته موانع فيزيکي تجارت را تا سر حد امکان کاهش دهد، در نتيجه کوچکترين شرکت ها نيز براحتي قادرند تا به بازارهاي ناشناخته در سراسر جهان راه پيدا کنند. در عين حال مصرف کنندگان نيز مي توانند از شرکت هايي خريد کنند که در گذشته به آنها دسترسي نداشته اند و بالاخره سازمان ها نيز برنامه هاي بازاريابي محصولات خود را از طريق اينترنت به اجرا در مي آورند.. اين برنامه ها مي توانند از کوچکترين تبليغات ساده تا ارائه بروشورهاي جامع با اطلاعات و جزئيات تکميلي فراوان را شامل شوند. در تجارت سنتي اطلاعات از طريق ارتباطات چهره به چهره و يا حداکثر بوسيله تلفن و سيستم پستي انتقال پيدا مي کرد ولي در تجارت الکترونيکي اين فرآيند توسط شبکه هاي کامپيوتري صورت مي پذيرد. اين تفاوت باعث بوجود آمدن مشکلاتي نظير امنيت، عدم اعتماد مشتريان و شناخت هويت واقعي افراد در اينترنت نيز گرديده است که البته براي هر يک راه حلهايي وجود دارد ولي براي اجراي آنها نيازمند يک سري امکانات خاص مي باشيم.
مشتري مداري
با استفاده از تجارت الکترونيکي افراد قادر به انتخاب کالاي خود با روشهاي متفاوتي خواهند بود. وب سايتهاي موجود در اين زمينه امکانات مختلفي را ارائه خواهند داد که از آن جمله مي توان به امکان ثبت يک سفارش طي چند روز، امکان پيکربندي محصول و مشاهده قيمتهاي واقعي، امکان ايجاد آسان سفارشهاي اختصاصي پيچيده، امکان مقايسه قيمت کالا بين چندين فروشنده و امکان جستجوي آسان براي کاتولوگهاي مورد نياز اشاره کرد. با طراحي مناسب سايت و استفاده از ابزارهاي مربوطه، امکان برقراري ارتباط متقابل با مشتريان با روشهاي مطمئن تر و بدون صرف هزينه، فراهم مي گردد.
همواره يک مشتري راضي و خوشحال تمايل به خريد مجدد از شرکت و يا موسسه ارائه دهنده کالا را خواهد داشت.
تجارت الکترونيک همچنين به افراد و يا سازمان ها و موسسات امکان ايجاد مدلهاي کاملا" جديد تجاري را خواهد داد. در شرکتهاي تجاري مبتني بر ثبت سفارش پستي، هزينه هاي زيادي صرف چاپ و ارسال کاتولوگها، پاسخگوئي به تلفنها و رديابي سفارشات مي گردد. در تجارت الکترونيک هزينه توزيع کاتولوگ و رديابي سفارشات به سمت صفر ميل خواهد کرد. بدين ترتيب امکان عرضه کالا با قيمت ارزانتر فراهم خواهد شد.
جنبه هاي ساده و سخت تجارت الکترونيک و موارديکه از آنها بعنوان عمليات دشوار و سخت در رابطه با اصل مشتري مداري در تجارت الکترونيک ياد مي شود عبارتند از: ترافيک موجود بر روي سايت . مراجعه به سايت يک موضوع و خريد از سايت موضوعي ديگر است. ارتباط و تعامل سايت تجارت الکترونيکي با ساير داده هاي موجود در سازمان. امروزه بر روي اينترنت سايتهاي بيشماري وجود داشته و ايجاد يک سايت جديد تجارت الکترونيکي کار مشکلي نيست ولي جذب مخاطبين جهت مراجعه به سايت و خريد از آن، مهمترين مسئله موجود در اين زمينه است.
در زمان ايجاد يک سايت تجارت الکترونيک چند نکته بايد مورد توجه قرار گيرد. از آن جمله مي توان به برخي موارد اشاره کرد: - تامين کنندگان: بدون وجود تامين کنندگان خوب امکان عرضه کالا وجود نخواهد داشت. - قيمت: يکي از مهمترين بخشهاي تجارت الکترونيک، عرضه کالا با قيمت مناسب است. امکان مقايسه قيمت يک کالا بسادگي براي مشتريان وجود داشته و همواره قيمت يک کالا با موارد مشابه که از طريق ساير فروشندگان ارائه مي گردد، مقايسه خواهد شد. - ارتباطات با مشتري: تجارت الکترونيک مجموعه اي متنوع از روشهاي موجود جهت برقراري ارتباط با مشتري را ارائه مي نمايد.

باران بهفر هستم دانشجوی تجارت الکترونیک